Konferencja „Wsparcie Ucznia Powracającego z Krajów Nordyckich – Migracje i Powroty”
Konferencja poświęcona była zarówno sytuacji uczniów powracających do Polski, jak i tych emigrujących do krajów nordyckich.
Ambasada RP w Kopenhadze oraz Nordycka Unia Oświaty Polonijnej były gospodarzami konferencji „Wsparcie Ucznia Powracającego z Krajów Nordyckich – Migracje i Powroty”, zorganizowanej w dniu 25 czerwca 2016 r. w Warszawie. W spotkaniu uczestniczyło 22 nauczycieli języka polskiego z Danii, Finlandii, Szwecji, Norwegii i Islandii oraz gościnnie przedstawiciele Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W trakcie panelu porannego konferencji odbyło się szkolenie z zakresu prawno-instytucjonalnych rozwiązań dla dzieci powracających do Polski, przeprowadzone przez przedstawicielkę Ministerstwa Edukacji Narodowej, jak również warsztaty z psychologiem międzykulturowym dot. wsparcia ucznia migrującego. Swoje działania zaprezentowała także fundacja „Sto Pociech”, natomiast pracownik Uniwersytetu Jagiellońskiego przedstawił wyniki badań dot. funkcjonowania dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Podczas sesji popołudniowej eksperci zaprezentowali natomiast modele przyjmowania ucznia nowo przybyłego w systemach edukacji krajów nordyckich. Prezentacje stanowiły podstawę do dalszej dyskusji nt. funkcjonowania oraz wyzwań jakie stoją przed polskim systemem edukacji, polskimi nauczycielami w kraju i za granicą oraz uczniami i ich rodzicami. W panelu popołudniowym udział wzięli ponadto przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz Biura Polonijnego Senatu RP. Konferencja zakończyła się wypracowaniem przez NUOP rekomendacji, które dostępne są poniżej.
Rekomendacje
Nordycka Unia Oświaty Polonijnej na szkoleniu zorganizowanym przy współudziale Ambasady RP w Kopenhadze Wsparcie ucznia powracającego z krajów nordyckich ”Migracje i powroty” w Warszawie w dn. 24-26 czerwca 2016 zarekomendowała następujące działania umożliwiające dalszy rozwój ucznia powracającego do polskiego systemu edukacji:
1. Ze względu na istotne różnice programowe, polski system edukacyjny powinien dysponować znacznie większą wiedzą o systemach szkolnych i programach integracyjnych krajów migracji Polaków.
2. Wprowadzenie do programu rządowego „Powroty” różnych działań wspierających potencjał dwujęzyczny i dwukulturowy uczniów powracających do kraju.
3. Zwiększenie zainteresowania dwujęzycznością i dwukulturowością wśród nauczycieli polskich poprzez wprowadzenie „dydaktyki powrotów” do programów doskonalenia nauczycieli i wymianą doświadczeń z nauczycielami polonijnymi.
4. Usprawnienie przepływu informacji w administracji oświatowej związanego z procesem powrotów uczniów do polskiego systemu edukacyjnego poprzez min. poszerzenie zadań nauczycieli metodyków.
5. Stworzenie ekspertyzy dotyczącej edukacji polskiej za granicą, która posłuży do opracowania strategii polityki polskiego rządu w zakresie edukacji polonijnej.
Źródło: Ambasada RP w Kopenhadze (kopenhaga.msz.gov.pl)
Fot: kopenhaga.msz.gov.pl