Coraz większy popyt na duńskie produkty ekologiczne za granicą
Duński eksport towarów i usług ekologicznych zwiększył się o 31% w 2013 r. osiągając poziom ponad 1,5 mld DKK. Według danych statystycznych Statistics Denmark, od 2009 r. wzrost obrotów w branży przekroczył 100%.
Kirsten Lund Jensen, dyrektor Wydziału ds. Żywności Naturalnej w duńskiej Radzie Rolnictwa i Żywności stwierdził, iż „jest to znamienny dowód, że nasze wysiłki na rzecz promocji i wejścia na rynki międzynarodowe są opłacalne. Naszym celem jest wzrost sprzedaży towarów i usług ekologicznych o 10% rocznie, tymczasem w tym roku już przekroczyliśmy ten poziom”.
Głównymi odbiorcami duńskich produktów naturalnych są Niemcy, gdzie sprzedaż w 2013 r. wyniosła 798 mln DKK, następnie Szwecja i Holandia. Jednak to Azja jest najszybciej rozwijającym się rynkiem, gdzie sprzedaż wzrosła z 4 mln DKK w 2012 r. do 81 mln DKK w 2013 r. i stanowi obecnie 6% całości eksportu, w porównaniu z zaledwie 0,5% w 2012 r.
W sprzedaży do Azji tradycyjnie dominują Chiny, w których konsumenci zainteresowani są substytutami naturalnego mleka matki i innych produktów mlecznych o przedłużonej trwałości.
Jednakże mimo imponującego wzrostu sprzedaży, Dania nadal importuje więcej produktów ekologicznych (1,8 mld w 2013 r.), aniżeli ich eksportuje.
Źródło: materiały pochodzą ze strony Ambasady RP w Kopenhadze
fot: freeimages.com