Legalizacja pobytu w Danii, warto wiedzieć
W przypadku pobytu nie przekraczającego trzech miesięcy obywatele UE uzyskują prawo pobytu w innym państwie członkowskim bez żadnych dodatkowych warunków i formalności poza koniecznością posiadania ważnego dowodu tożsamości (dowód osobisty lub paszport). Prawo swobodnego przemieszczania się i pobytu uzyskuje też członek rodziny obywatela UE, niezależnie od jego przynależności państwowej. W Danii nie ma obowiązku meldunkowego przy pobytach turystycznych do 3 miesięcy.
Ograniczenia swobodnego przemieszczania się i pobytu mogą mieć miejsce jedynie w przypadkach zagrażających polityce bezpieczeństwa państwa i zdrowiu publicznemu. Nałożony wcześniej zakaz wjazdu do Danii pozostaje aktualny w stosunku do osób, które wydalono na mocy decyzji sądu.
Pobyt powyżej 3 miesięcy
Osoby, które przewidują, że ich pobyt w Danii będzie trwał ponad 3 miesiące, muszą zarejestrować się w Urzędzie Administracji Państwowej (Stastforvaltning) w okresie 3 miesięcy od przyjazdu do Danii. Zaświadczenie o rejestracji stanowi dowód, że macie Państwo prawo do pobytu w Danii. W celu otrzymania zaświadczenia (certyfikat rezydenta unijnego) należy wypełnić wniosek, załączyć wymagane dokumenty i przesłać go do urzędu Statsforvaltning. Dokładne informacje dotyczące wymaganej dokumentacji, czasu rozpatrywania podania jak i wniosek do pobrania znajdują się na stronie dostępnej w j. polskim:
http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=8169
Po otrzymaniu certyfikatu rezydenta unijnego – nr CPR
Obywatele kraju UE / EOG lub Szwajcarii mają obowiązek zarejestrować się w Centralnym Rejestrze Ludności (CPR), jeśli chcą przebywać w Danii przez okres dłuższy niż sześć miesięcy. Jeśli oczekiwany pobyt w Danii będzie dłuższy niż trzy miesiące, można zarejestrować się w rejestrze CPR po otrzymaniu świadectwa rejestracji z Statsforvaltning.
Rejestracji w rejestrze CPR dokonuje się przez zgłoszenie w Urzędzie ds. Ewidencji Ludności w gminie miejsca zamieszkania. Należy to zrobić w ciągu pięciu dni po otrzymaniu zaświadczenia o rejestracji z Urzędu Administracji Państwowej.
Należy przynieść ze sobą:
- Zaświadczenie o rejestracji,
- Dowód tożsamości ze zdjęciem (prawo jazdy, paszport lub podobny dokument)
- Dokument potwierdzający adres zamieszkania – umowę najmu, rachunek za prąd, gaz
- Akt małżeństwa
- Akty urodzenia dzieci
- W przypadku studentów również Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego – tzw. niebieską kartę.
Rejestrując się w rejestrze CPR trzeba także dokonać wyboru lekarza. Po zarejestrowaniu się w tym rejestrze otrzymuje się kartę ubezpieczenia zdrowotnego tzw. żółtą kartę, (Sundhedskort) z duńskim numerem CPR oraz imieniem, nazwiskiem i adresem lekarza. Karta daje prawo do korzystania z opieki zdrowotnej na takich samych zasadach jak obywatele Danii.
Jeśli pobyt w Danii nie przekroczy 3 miesięcy, lub jeżeli zachowane jest miejsce zamieszkania w kraju pochodzenia i pracownik dojeżdżają do pracy w Danii, można otrzymać specjalną kartę ubezpieczenia zdrowotnego. Kartę taką wydaje gmina, w której pracodawca zarejestrował swoją siedzibę. Informacji na ten temat udziela pracodawca.
W wypełnianiu formularzy i udzielaniu dodatkowych informacji pomagają biura wyspecjalizowane w obsłudze cudzoziemców zamieszkujących na terenie Danii – International Citizen Service [https://www.workindenmark.dk/en/Contact]. Usługi świadczone są w języku angielskim.
International Citizen Service East
Nyropsgade 1
1602 København V
telefon: +4533666606 / east@icitizen.dk
International Citizen Service South
Dannebrogsgade 31.th,
5000 Odense C
telefon: +4572205420 / south@icitizen.dk
International Citizen Service West
Nordhavnsgade 4-6
8000 Aarhus C
telefon: +4572223375 / west@icitizen.dk
International Citizen Service North
Nytorv 7, 2.tv
9000 Aalborg
telefon: +4572568920 / north@icitizen.dk
Źródło: Wydział Konsularny Ambasady RP w Sztokholmie (msz.gov.pl)
Fot: własność redakcji